Zdrowy mikrobiom – jakie probiotyki wybrać?

Sprawdź, jakie dobre bakterie najlepiej wspierają mikrobiom i kiedy warto przyjmować probiotyki w suplementach.

Probiotyk dla dorosłych

 

Jakie szczepy powinien zawierać dobry probiotyk dla dorosłych, aby jak najlepiej wspierać jelita? Wszystko zależy od tego, z jakiego powodu go przyjmujesz.

 

– Po antybiotyku

 

Po antybiotykoterapii Twój mikrobiom może być ekstremalnie osłabiony, a przywrócenie mu równowagi zajmie wiele miesięcy. Probiotyk po antybiotyku powinien zawierać szczepy bakterii z grup Lactobacillus oraz Bifidobacterium. To grupy bakterii, które w największej ilości zasiedlają jelita, dlatego najlepiej wspierają mikrobiom. Dobrze, aby probiotyk, który przyjmujesz w tym okresie, zawierał też dodatek prebiotyków, które sprzyjają namnażaniu bakterii i dzięki temu lepiej wspierają jelita.

 

– W ciąży

 

Oprócz klasycznych szczepów probiotycznych i prebiotyków, preparat, który przyjmujesz, dobrze, aby zawierałszczepy bakterii ginekologicznych, takich jak Lactobacillus rhamnosus HN001 czy Lactobacillus acidophilus La-14. W trakcie ciąży mikrobiom dróg rodnych też może się osłabiać. Dlatego warto go dodatkowo wspierać. Ten sam rodzaj probiotyków możesz przyjmować w trakcie karmienia piersią.

 

Probiotyk dla niemowląt

 

Niemowlakom też warto podawać probiotyki. To dlatego, że ich mikrobiom jelitowy kształtuje się w pełni do trzeciego roku życia. W tym czasie jest mniej różnorodny niż u dorosłych i łatwiej może dochodzić do jego zaburzenia i związanych z tym spadków odporności.

 

Probiotyk dla niemowląt jest świetnym rozwiązaniem. Najlepiej, gdyby zawierał dobrze przebadany szczep bakterii Lactobacillus rhamnosus GG. Jest on bezpieczny dla dziecka i skutecznie wspiera jego mikrobiom jelitowy.

 

Probiotyk dla dzieci powyżej trzeciego roku życia

 

W tym okresie mikrobiom dziecka jest już w pełni wykształcony. Warto go jednak nadal wspierać dla zachowania równowagi jelit. Dobrze robić to także okresowo podczas leczenia antybiotykiem.

 

W tym okresie dobrze podawać dziecku suplement zawierający nie tylko szczepy bakterii probiotycznych, ale też witaminę D, która również pomaga wspierać odporność. Warto, aby w preparacie znalazły się też prebiotyki, na przykład inulina.

 

 

Bibliografia:

 

  1. https://www.dietaeliminacyjna.pl/mikroflora-jelit-i-probiotykoterapia/
  2. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/142829,probiotyki-prebiotyki-i-synbiotyki